Obserwatorzy

Silikony, oblepiacze

Silikony są substancjami oleistymi, które mają za zadanie wygładzanie naszych włosów, ułatwianie ich rozczesywania. Budują powłokę ochronną na włosie, co sprawia wrażenie, że jest zdrowszy. Silikony chronią włosy przed uszkodzeniami mechanicznymi. Niektóre zmywają się samą wodą, inne odżywką, łagodnym szamponem, a czasem potrzeba SLS (Sodium Lauryl Sulfate).

Tabelka z wizaz.pl

ROZPUSZCZLNE W WODZIE 
- dimethicone copolyol 
- lauryl methicone copolyol 
- hydrolyzed wheat protein hydroxypropyl polysiloxane 
- silikony z PEG na poczatku - im większa cyfra występuje przy PEG tym większa jest jego rozpuszczalnośc w wodzie. PEG poniżej 4 jest nierozpuszczalny w wodzie.

NIEROZPUSZCZALNE W WODZIE, ŁATWO USUNĄĆ ŁAGODNYM SZAMPONEM (np. Facelle, Babydream) 
- amodimethicone
- beheonoxy dimethicone
- dimethicone 
- dimethiconol 
- phenyl trimethicone 

WYMAGAJĄCE SULFATES DO ZMYCIA
- simethicone 
- trimethylsiloxysilicates
- trimethicone 
- trimethylsilylamodimethic one 


ODPAROWUJĄCE Z WŁOSA, (do zmycia wystarczy odżwyka)
- cyclomethicone
- cyclohexasiloxane 
- cyclopentasiloxane 
- cyclotetrasiloxane
- octamethyl cyclotetrasiloxane

Niektóre włosy lubią zostać potraktowane czasem silikonami, ale moje akurat chyba doskonale sobie radzą bez nich. Dotychczas zauważyłam tylko poprawę ich stanu, nie widzę, żeby jakoś bardziej się niszczyły itp.

O wiele gorszym oblepiaczem jest polyquaternium. Polyquaternium nabudowuje się na włosie i o trudniej jest go usunąć. Sprawia, że włosy są obciążone. 
Jednakże czytając wypowiedzi ekspertów (do przeczytania tutaj) zdania są podzielone.
"Najbardziej problematycznym polyquatem jest Polyquaternium-10. Z jednej strony jest najbardziej efektywny w pielęgnacji włosów, z drugiej ma największą tendencje do nadbudowywania. Lepszym wyborem będzie Polyquaternium-7 lub Guar Hydroxpropyltrimonium Chloride."
 Zaś z drugiej strony:
"Polyquat 7 i 11 wydają się być najcięższe i najtrudniejsze do usunięcia, gdy nie używasz szamponu. Nie wydaje mi się, żeby Polyquaternium-10 był aż tak trudny do usunięcia. Chlorki dobrze sobie radzą z jego usuwaniem."
"Guar Hydroxpropyltrimonium Chloride jest interesującym składnikiem - świetnie odżywia, ale trzeba być ostrożnym, bo zbyt dużo może przekarmić włosy i spowodować puszenie"
Widać, że tak naprawdę nie mamy wielu wiadomości o tym jak zachowuje się Polyquaterium. W metodzie CG jest on odstawiany jako oblepiacz.


Może akurat któraś z Was wie więcej o tym składniku?
Buziaki!

13 komentarzy:

  1. Moje włosy nie lubią zbyt dużej ilości silikonu. Szampony kupuję bez, ale odżywki z silikonem. Dzięki temu moje włosy są szczęśliwe i gładkie ;) Powiedz mi czy każdy silikon można zmyć SLS? Bo w tabelce przy 3 ostatnich pozycjach są lżejsze detergenty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SLS zmywa wszystkie silikony.
      Tak naprawdę sprawa się trochę komplikuje z polyqaternium, bo różne źródła podają różne wersje, ale przy kilku porządnych myciach SLS powinno być w porządku ;)

      Usuń
  2. Ja staram się unikać silikonów. Toleruję je tylko w minimalnych ilościach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ważne informacje;)Lubię silikony raz na jakiś czas:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesujący post. Pierwszy raz spotykam się z wytłumaczeniem co i jak z tymi silikonami. A jakie mogą być skutki tego, że silikony nie zostaną zmyte z naszych włosów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak nie zostaną zmyte, to się nabudowują i tworzą na włosie warstwę, która może pełnić funkcję ochronną, ale także być przeszkodą dla składników, które są dobre dla włosów ;)

      Usuń
  5. Rzadko używam silikonów. Zauważyłam iż moje włosy lubią szampon z silniejszym detergentem raz na jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo przydatne :) ułatwia rozszyfrowywanie składów, które czasem brzmią jak zaklęcia

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja z nazw i skłądników jestem kompletnie zielona !

    OdpowiedzUsuń
  8. powiem szczerze, że nie znam się w ogóle na tym..

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja staram się wybierać szampony bez silikonów ale nie zawsze mi się udaje bo zapamiętanie tego jest dla mnie czarną magią. Aczkolwiek od kiedy się staram, zauważyłam u siebie ogromną poprawę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od kiedy nie używam szamponów z silikonem, zniknął problem z łupieżem

    OdpowiedzUsuń

Bardzo mnie cieszy każdy Wasz komentarz, zapraszam więc, do pozostawienia jakiegoś.
Na Wasze komentarze odpowiadam pod nimi, bo wtedy jest to bardziej zrozumiałe niż wyrwane z kontekstu zdania pod notkami dotyczącymi czegoś zupełnie innego :)
Zawsze chętnie odwiedzam blogi moich komentujących, nie musicie się o to upominać. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...